Friday 3 August 2012

Tok GuRu NGaJI sAya

Tadi masa aku on the way pergi kerja tiba2 aku terdengar lagu raya kat station radio Era,,,tiba2 air mata aku menangis time tu lagu Rahimah RAhim tajuk nye "Selamat Hari Raya'..ntah teringat plak kat mak cik yang ajar aku ngaji...acctly die dah meninggalkan aku..die telah mengadap Illahi...kenapa aku sgt sedih..sbb stiap tahun..pagi raya jerk..aku mesti datang beraya uma die..dan setiap tahun jgk aku sediakn angpow raya tuk die..sbb dlu time kecik2 aku raya uma die...aku dpt duit raya..now giliran aku plak...2 tahun lps aku dtg raya..time tu arwah dah kena sakit buah pinggang..kesian aku tgk..die menangis bile aku dtg..kata die sebak..sbb aku xpnh lupe die..ye r manakan aku nk lupe..die yang ajar aku mengaji..ilmu smp ke akhirat org cakap...aku kagum dgn die..die ajar aku tanpa tgk muka surat yg aku baca tu..tp die tahu tajwid aku salah...
Kini raya yg akn datang,,,mybe aku dah x dtg rumah die lagi..tp kali ni aku melawat kubur arwah plak..sedey nye..sbb waktu akhir hayat arwah..arwah nak sgt jumpe aku..tp aku x sempat balik kampung..sbb sibuk dgn kerje..aku dah anggap arwah mcam mak aku sendiri...ntah r,,kalu dulu aku hadiahkan die duit raya tapi kali ni aku kena siap sediakn die surah2 yang arwah pernah ajar aku dlu...tiba2 terbayang senyuman arwah saat die hidangkan air time waktu raya..arwah ajar aku mengaji..aku dengan adik aku Angah...uma arwah dgn uma kami,,agak jauh lah...dlu time g ngaji aku siap berlari...sbb jauh kan,,nak cepat sampai katakan...
skrg tinggal kenangan yang manis yg x mungkin aku lupe kan...terima kasih MAk Som,,betul org cakap x sia2 kite ajar ilmu akhirat ni...




No comments:

Post a Comment